Cred
Într-Unul Dumnezeu, Tatăl Atoţiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului,
văzutelor tuturor şi nevăzutelor.
Şi
întru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu,
Unul-Născut, Care din Tătal S-a născut, mai înainte de
toţi vecii.
Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din
Dumnezeu adevărat,
Născut,
nu făcut, Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut.
Care
pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire
S-a
pogorât din ceruri
Şi
S-a făcut om.
Şi a
pătimit şi S-a îngropat.
Şi a
înviat a treia zi după Scripturi .
Şi
S-a suit la ceruri şi iaraşi va să vină cu slavă, să judece viii şi morţii,
Şi
întru Duhul Sfânt,
Iar
cei care spun "El a fost atunci când el nu era," şi, "Înainte să
se fi născut când el nu a fost," şi că, "El a luat fiinţă din nimic,
sau cei care susţin, că Fiul lui Dumnezeu este
"Din
altă substanţă sau esenţă" sau "creat",
Sau,
"schimbator" sau "alterabil,"
Acestea
Biserica Catolică şi Apostolică anatemizează.
Bettenson
explică crezul de la Niceea după cum urmează :
[A
fost] găsit în Epifanie, Ancoratus, 118, 374 d.Hr. şi extras de către oamenii
de ştiinţă, aproape cuvânt cu cuvânt, din prelegerile catehetice ale lui S.
Chiril de Ierusalim, citit şi aprobat la Calcedon, în 451, în postura de crez pentru 150 care
s-au întâlnit la un moment ulterior "(de exemplu, la constantinopolitan,
381). Prin urmare, adesea numit Crezul Constantinopolitan sau
Niceeano-constantinopolitan, şi crezut de mulţi ca o revizuire a Crezului de la
Ierusalim deţinute de Chiril.
Cred
Într-Unul Dumnezeu, Tatăl Atoţiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului, văzutelor
tuturor şi nevăzutelor.
Şi întru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui
Dumnezeu,
Unul-Născut, Care din Tătal S-a născut, mai înainte de
toţi vecii. Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, Născut,
nu făcut, Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut. Care pentru noi
oamenii şi pentru a noastră mântuire ,S-a pogorât din ceruri. Şi S-a întrupat
de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara . Şi S-a făcut om.
Şi
S-a răstignit pentru noi în zilele lui Pilat din Pont, Şi a pătimit şi S-a
îngropat. Şi a înviat a treia zi după Scripturi . Şi S-a suit la ceruri şi Şade
de-a dreapta Tatălui. Şi iaraşi va să vină cu slavă, să judece viii şi morţii,
A cărui Împărăţie nu va avea sfârşit.
Şi
întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă Făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cela ce
împreună cu Tatăl şi cu Fiul Este închinat şi slăvit, Care a grăit prin
prooroci.
Întru-una
Sfântă Catolică şi apostolească Biserică,
Mărturisesc
un botez întru iertarea păcatelor,
Aştept
învierea morţilor şi viaţa veacului ce va să fie. (17)
Deşi
Consiliul episcopilor a acceptat Crezul de la Niceea, nu a existat nici o
menţiune despre Sfânta Treime.
Controversa
asupra naturii lui Isus a continuat timp de mai multe decenii. În anul 381
d.Hr. un al doilea Sinod Ecumenic a avut loc la Constantinopol. (18) Acest
sinod a adoptat Crezul de la Niceea atestând că Isus şi Dumnezeu erau egali,
eterni şi în acelaşi timp Duhul Sfânt. Doctrina Sfintei Treimi avea să fie în
mod oficial stabilită ca piatră de temelie a credinţei creştine pentru
urmatorarele cincisprezece secole.
............................................................................................................................................................
Notă: Precum "Rugăciunea Tatăl
nostru" (Matei 6:9-13), toţi
romano-catolicii sunt obligaţi să memoreze "Crezul de la
Niceea", pe care îl includ în rugăciunile lor.
Împăratul
Teodosie a făcut din credinţa în creştinism o chestiune de comandă imperială:
"Este
voinţa noastră ca toate popoarele pe care le conducem să
practice religia pe care Apostolul divin Petru a transmis-o romanilor.
Noi
trebuie să credem în divinitatea unică a Tatălui, a Fiului, şi a Sfântului Duh,
sub conceptul de măreţie egală şi de Sfântă Treime.
Ordon
ca acele persoane care urmează această regulă să preia numele de creştini catolici.
Restul, care îi vom judeca demenţi si nebuni, vor susţine infamia dogmelor
eretice, locul lor întâlnire nu va primi numele de biserici şi vor fi loviţi în
primul rând de răzbunarea divină şi în al doilea rând de pedeapsa la iniţiativă
nostră proprie. Vom acţiona, în conformitate cu judecata divină. "
Ulterior,
doctrina venerării Mariei ca "mama a lui Dumnezeu" şi
"purtătoare de Dumnezeu" a fost, de asemenea, formulată la al doilea
Conciliu de la Constantinopol (553 d.hr, unde şi titlul de "Pururea
Fecioară" a fost adăugat. "În rugăciunile şi imnurile Bisericii
Ortodoxe, numele mamei lui Dumnezeu este invocat la fel de des ca şi în numele
lui Hristos şi a Sfântei Treimi".....În doctrina romano-catolică, Maria,
mama lui Dumnezeu, a fost identificată cu figura Înţelepciunii divine. Procesul
de divinizare a mamei lui Dumnezeu a mers cu un pas mai departe aici, în sensul
că Maria este tratată ca o ipostază divină (substanţă)".
No comments:
Post a Comment