Expresia
"Dumnezeu Tatăl", "Fiul lui Dumnezeu" şi "Dumnezeu al
Duhului Sfânt" nu este doar sinonimă
creştinismului, ci şi miezul
credinţei creştine.
Cu
toate acestea, această credinţă considerată izvorul religiei creştine, nu a
fost cunoscută sau susţinută de către Isus (Pacea fie asupra lui) sau de către
primii creştini. Părinţii Apostolici şi cei ai generaţiilor următoare până la
ultimul sfert al secolului al patrulea d.Hr nu s-au gândit la un Dumnezeu
trinitar. Ei au crezut într-un Creator Transcendent Omnificent, Omnipotent,
Omniscient,care singur trebuia să fie venerat.
Următoarele
rapoarte autentice preluate de la diferite autorităţi creştine vorbesc de la sine:
"Formularea,
un Dumnezeu în trei Persoane, nu a fost adoptată in viata şi credinţa creştină,
înainte de sfârşitul secolului al patrulea. Dar tocmai din această afirmaţie,
s-a justificat dogma trinitară. Printre Părinţii apostolici nu a existat nimic,
care se apropie de o astfel de mentalitate sau perspectivă. "
Doctrina
Sfintei Treimi a fost inventată de către creştini la aproximativ trei sute de ani după Isus. Cele
patru evanghelii canonice, scrise între 70 şi 115 d.Hr, nu conţin nici o
referire la Sfânta Treime. Chiar şi Sf. Pavel, care a importat multe idei
străine în creştinism, nu ştia nimic despre Dumnezeul Trinitar. Noua
Enciclopedie Catolică 4 admite că doctrina Sfintei Treimi era necunoscută
printre primii creştini şi că aceasta a fost formulată în ultimul sfert al
secolului al patrulea:
" Este dificil, în a doua jumătate a
secolului 20 să oferi o explicaţie clară, obiectivă şi directă a revelaţiei, o
evaluare doctrinară, precum şi o elaborarea teologică a misterului Sfintei
Treimi. Discuţia trinitariană, romano-catolică, precum şi altele, prezintă o
siluetă oarecum instabilă.Două lucruri s-au întâmplat. Exegeţii şi teologii
biblici, inclusiv un număr în continuă creştere de romano-catolici, recunosc că
nu ar trebui să se vorbească de Trinitarianism în Noul Testament fără o
calificare serioasă. Există, de asemenea, o recunoaştere îndeaproape paralelă
pe partea istoricilor de dogma şi teologi sistematici că, atunci când cineva
vorbeşte de Trinitarianism fără rezerve, acela a trecut de la perioada
originilor creştine, să zicem, la ultimul sfert al secolului al patrulea. A
fost doar atunci ceea ce ar putea fi numit dogma trinitară definitivă "un
Dumnezeu în trei persoane", a devenit foarte bine asimilată în viaţa şi
gândirea creştină ".
"La început credinţa creştină nu a fost
trinitară ... Nu a fost astfel în vremurile apostolice şi sub-apostolice, după
cum este reflectat în (Noul Testament), precum şi în alte scrieri creştine
timpurii." (Enciclopedie de Religie şi Etică)
No comments:
Post a Comment