Persecuţia
creştinilor şi suprimarea Bisericii timpurii sub împăraţii romani, care a
început în primul secol, s-a încheiat odată cu venirea la putere a lui
Constantin cel Mare la Podul Milvian în 312 d.Hr. În consecinţă, prin
convertirea la creştinism, favoruri
speciale au fost oferite oamenilor sub forma de câştiguri politice, militare şi
sociale. Ca urmare, mii de non-creștini s-au alăturat Bisericii şi i-au permis
lui Constantin să exercite o mare putere în treburile Bisericii.
●
În timpul domniei lui Constantin, ideea
de Isus Hristos în calitate de co-egal
cu Dumnezeu Tatăl, a început să câştige impuls. Cu toate acestea, Sfânta Treime
nu era o doctrină implementată la acea vreme. Ideea unui Dumnezeu triunic a
stârnit mari controverse în cadrul Bisericii, mulţi clerici şi laici nu
acceptau poziţia lui Hristos ca Dumnezeu.
Acest
dezacord a atins nivelul de confruntare între Episcopul Alexandru al
Alexandriei din Egipt şi preotul său Arie. Episcopul Alexandru învăţase că Isus
era egal cu Dumnezeu, dar nu şi Arie. Aşadar, la un sinod ţinut la Alexandria
în 321 d.Hr, Arie a fost destituit şi excomunicat.
●
Deşi era în defavoarea gandirii instituţionale, Arie avea încă mult sprijin în
afara Egiptului. Mulţi dintre episcopii importanţi, precum istoricul Eusebiu al
Cezarei Palestiniene şi tizul său influent, Eusebiu, episcop de Nicomedia, erau
de acord cu Arie: Isus Hristos nu este Dumnezeu.
●
Controversa susţinută îl deranja pe Constantin şi în scopul a legitimării
poziţiei sale, a invitat toţi episcopii Bisericii creştine la Niceea (care este
acum în Asia Mică) în mai 325 d.Hr. Astfel, Consiliul de la Niceea a început să
rezolve disputa privind relaţia dintre Dumnezeu şi Fiul Său. Constantin, care
era responsabil cu procedura, şi-a exercitat puterea sa politică pentru a
convinge episcopii să accepte poziţia sa teologică. Crezul semnat de 218 de
episcopi a fost în mod clar anti-arian. Cu alte cuvinte, Crezul de la Niceea a
aprobat Fiul în calitate de co-egal cu Dumnezeu. Două sute optsprezece episcopi
au semnat acest crez, deşi era de fapt lucrarea unei minorităţi.
Enciclopedia
Britanică rezumă lucrările Consiliului de la Niacea, după cum urmează:
Consiliul
de Niaceea s-a întâlnit la 20 mai 325. Constantin însuşi preşedintele, a ghidat
activ discuţia, şi personal a propus formula esenţială care exprimă relaţia lui
Hristos cu Dumnezeu în crezul emis de către Consiliu," de o substanţă cu
Tatăl. " Intimidaţi de împărat, episcopii, cu doar două excepţii, au
semnat crezul, mulţi dintre ei împotriva înclinaţiei lor.
●
Constantin a considerat decizia de la Niceea de inspiraţie divină. Cât a trăit
nimeni nu a îndraznit să conteste în mod deschis Crezul de la Niceea, dar
aşteptata înţelegere nu a urmat.
No comments:
Post a Comment